انواع خودروهای حمل مصالح ساختمانی کدامند؟

حمل مصالح ساختمانی از موضوعات کلیدی در اجرای انواع پروژه‌های ریز و درشت ساختمان سازی است. مصالح ساختمانی در اشکال گوناگون با قابلیت‌های کاربردی متنوع حضور دارند که همگی آنها قرار است در حجم زیاد، ابعاد بزرگ و وزن سنگین، آن‌هم تحت شرایط کارگاهی جابجا شوند. برای این منظور به انواع خودروهای حمل مصالح ساختمانی نیاز دارید.

انواع خودروهای حمل مصالح ساختمانی شامل تنوع گسترده از ماشین آلات سبک و سنگین هستند. در عین حال بخش حمل بار این ماشین‌ها متناسب با انواع مصالح ساختمانی طراحی شده است. برخی مصالح به شکل فله‌ای جابجا می‌شوند و حتی ممکن است فرم سیالی و کاملا روان داشته باشند. جمع بزرگی از مصالح در اندازه‌های مختلف بسته بندی شده جابجا می‌شوند و بسیاری از مصالح قطعات فیزیکی کوچک و بزرگ در تعداد زیاد هستند. خلاصه هر نوع مصالح به مکانیزم جابجایی مناسب خود نیاز دارد. اهمیت استفاده مناسب از ماشین آلات آنچنان است که در این مطلب نوشته شده از تیم کارشناسی گروه متسل موتور جستجوی تخصصی صنعت ساختمان به بررسی انواع خودروهای حمل مصالح ساختمانی می‌پردازیم. اگر هم دوست دارید تا با همه چیز در خصوص حمل بتن آشنا شوید این مقاله را از دست ندهید.

تریلی

تریلی بزرگترین تیپ خودروهای حمل مصالح ساختمانی است که به روش‌های مختلف برای جابجایی انواع مصالح تجهیز می‌شود. تریلی در اصل بخش بارگیری غیر موتوری و غیر ثابت است که توسط کشنده (کله کامیون) جابجا می‌شود. تریلی‌ها در ظرفیت‌های گوناگون طراحی می‌شوند و با توجه به مقدار قدرت کشنده می‌توانند برای حمل بار بیش از ۱۵ تن و در مواردی تا حداکثر ۲۵ تن کارایی داشته باشند.

انواع تریلی از کاربردی‌ترین خودروهای حمل مصالح ساختمانی در سطح جاده‌ای است. اصولاً تریلی‌ها را برای حمل مقدار بار‌های زیاد در مسافت‌های بین شهری طراحی کرده‌اند. البته تحت شرایطی می‌توان از انواع تریلی برای حمل مصالح در فضاهای شهری نیز استفاده کرد. تریلی‌ها خود محرک نیستند و برای جابجایی آنها به کشنده نیاز دارید اما تریلی‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که توانایی اتصال به هر نوع کشنده استاندارد را دارند. در صنعت حمل و نقل ایران معمولاً از تریلی‌های تک محور و یا جفت محور برای حمل انواع بار خصوصاً مصالح ساختمانی استفاده می‌شود. اگر نیازمند کسب اطلاعات درباره ماشین آلات ساختمانی بتن ریزی بدانید این مقاله را مطالعه کنید.

انواع خودروهای حمل مصالح

انواع تریلی‌ها با قابلیت حمل مصالح ساختمانی

تریلی‌ها در تنوع گسترده طراحی شده‌اند اما از همگی آنها نمی‌توانید برای حمل مصالح ساختمانی استفاده کنید. موارد تخصصی حمل مصالح ساختمانی به قرار زیر هستند.

  • تریلی‌های ترانزیتی (چادری):

این تریلی‌ها عموما با هدف حمل بار‌های ترانزیتی طراحی شده‌اند اما می‌توان از آنها برای حمل مصالح بسته بندی شده و یا مصالح فیزیکی با روش جانمایی پالتی استفاده کرد. تریلی‌های ترانزیتی در تیپ‌های 2 و یا 3 محور طراحی می‌شوند و دارای سقف و بغل کشویی هستند. از این تریلی‌ها برای حمل بار‌ها مانند کیسه‌های بزرگ و بسته بندی شده و یا مصالح با بسته بندی کارتنی و جعبه و یا بسته بندی شده در پالت آن‌هم برای مسافت‌های طولانی استفاده می‌کنند.

خودروهای حمل نخاله

  • تریلی کفی:

به تریلی‌های گفته می‌شود که قسمت بارکش آنها بدون دیواره طراحی شده باشد. تریلی کفی ساده‌ترین نوع طراحی انواع بارکش‌های کامیونی است که با وجود طراحی ساده از قابلیت حمل طیف وسیع کالاها و بارها خصوصاً مصالح ساختمانی برخوردار است. تریلی کفی بارگیر غیر ثابت و بدون دیواره از نوع اتاق باز است. این روش طراحی سطح دسترسی به تمام فضای آن برای بارگیری هر نوع مصالح را امکان‌پذیر می‌کند. کف انواع تریلی را معمولاً از جنس چوب با روکش‌های ضد آب و ضد خش طراحی می‌کنند. همچنین برای ساخت شاسی تریلی کفی از مقاوم‌ترین فولادها استفاده شده است.

  • تریلی لبه دار (بغل دار):

تریلی لبه دار دارای اتاقک بدون سقف است و حداکثر ارتفاع دیواره این تریلی‌ها از کف اتاق ۸۰ سانتیمتر است. همچنین دیواره کناری برقی تریلی‌ها قابلیت باز و بسته شدن دارد. به این موارد اصطلاحاً تریلی لبه دار بغل بازشو گفته می‌شود. از تریلی لبه دار برای حمل بار‌های فله‌ای مانند شن و ماسه استفاده می‌شود اما عمده کاربرد آن بارگیری مصالح بسته بندی شده است. همچنین مدل‌های بغل بازشو مناسب بارگیری توسط لیفتراک و قرار دادن بارها با بسته بندی پالتی هستند. عمده کاربرد تریلی لبه دار برای بارهای بسته بندی شده در سایزهای کوچک است که روش مهار آن در تریلی‌های کفی امکان پذیر نیست. جابجایی خاک معدنی فلزات، مصالح فله‌ای، مصالح بسته بندی مانند سیمان، گچ و یا کارتن‌ها مانند سنگ‌های بسته بندی شده ساختمانی توسط این نوع تریلی انجام می‌شود.

  • تریلی کمپرسی:

​​​​​​​ این تریلی‌ها دارای بخش حمل بار لبه دار هستند. اما این بخش از امکان بلند شدن توسط جک هیدرولیکی بالارونده برخوردار است. تریلی کمپرسی مناسب بارگیری مصالح فله‌ای مانند انواع خاک، شن و ماسه و یا خرده سنگ‌ها و حتی نخاله است. بخش بار این تریلی توانایی بلند شدن دارد تا به راحتی مصالح بارگیری شده از بخش انتهایی تخلیه شود. انواع تریلی کمپرسی در مدل‌های سبک و سنگین طراحی می‌شوند و عمده کاربرد آنها در حمل مصالح ساختمانی به قرار زیر است.

  • شن، ماسه و هر نوع سنگریزه
  • سنگ آهن، سنگ گچ
  • پوکرهای معدنی
  • هر نوع قیر، آسفالت و یا نخاله‌های ساختمانی
  • مواد اولیه سیمان، کلینگر
  • و...

تریلی کمپرسی از جمله کاربردی‌ترین انواع خودروهای حمل مصالح است که چه در سطوح بالا دستی فعالیت‌های عمرانی و یا در سطح نیازهای سبک ساختمانی حتی به عنوان خودروهای حمل نخاله استفاده می‌شوند.

خودروهای حمل نخاله

  • تریلی بونکر:

​​​​​​​ این تریلی‌ها دارای مخزن فلزی سربسته و استوانه‌ای شکل به نام بونکر هستند. مکانیزم بارگیری بونکر برای حمل مصالح پودری شکل طراحی شده است و از قابلیت بارگیری ثقلی استفاده می‌کنند. تخلیه بار نیز توسط هوای فشرده انجام می‌شود. از تریلی بونکر برای جابجایی طیف گسترده بار‌های فله‌ای استفاده می‌شود. در صنعت ساختمان از این نوع تریلی برای حمل انواع سیمان استفاده می‌کنند.

کامیون‌ها

کامیون (Camion) در اصل کلمه‌ای فرانسوی است که معادل آن در زبان انگلیسی Truck یا Lorry است. کامیون‌ها از کاربردی‌ترین خودروهای حمل مصالح ساختمانی هستند و در اندازه‌های مختلف با قابلیت‌های متنوع حمل بار طراحی می‌شوند. در کل به هر نوع خودرو که بخش حمل بار آن به شکل پیوسته به کشنده متصل باشد، کامیون گفته می‌شود.

کامیون‌ها از کاربردی‌ترین وسایل حمل و نقل زمینی هستند. قدرت حمل بار آنها زیاد است. دارای فضای حمل بار بزرگی هستند و به نسبت از تریلی‌ها قدرت مانور بالایی برای عبور از جاده‌های باریک و پر پیچ و خم دارند. ظرفیت حمل بار کامیون‌ها از شش تن به بالاتر می‌باشد. نمونه‌های کوچکتر که برای حمل بار‌ها از ۳ الی ۶ تن هستند، اصطلاحاً کامیونت گفته می‌شود. انواع کامیون را براساس مولفه‌های متنوع طراحی آنها مانند نوع بارکش، ظرفیت حجمی بارکش، ظرفیت وزنی، قدرت، نوع چرخ و حتی روش تخلیه دسته بندی می‌کنند.

انواع کامیون در مدل‌های شاسی یکپارچه، شاسی نیم تریلر و یا تمام تریلر طراحی می‌شوند. همچنین روش تخلیه آنها در تنوع گسترده از مدل‌های تخلیه از عقب، تخلیه از زیر، تخلیه از پهلو و حتی تخلیه از جلو طراحی شده است. در ادامه به بررسی انواع کامیون مناسب حمل مصالح ساختمانی اشاره می‌کنیم.

  • کامیون اتاق دار:

​​​​​​​ این کامیون‌ها دارای بخش حمل بار با دیواره‌های نسبتا بلند هستند که در برخی نمونه‌ها به شکل اتاق مسقف طراحی شده است و عموما کوچک هستند و در دسته بندی انواع کامیونت قرار می‌گیرند. بیشترین استفاده کامیون اتاق دار برای حمل مواد بسته بندی شده خاروبار است. اما در برخی نمونه‌ها قابلیت حمل مصالح فله‌ای و یا مصالح بسته بندی شده را دارند.

  • کامیون لبه دار:

به کامیون‌هایی گفته می‌شود که بخش بار آنها دارای لبه‌هایی به ارتفاع حداکثر ۸۰ سانتیمتر است. این لبه‌ها نیز عموما به شکل لولایی برای باز و بسته شدن از بغل طراحی شده‌اند. کامیون‌های لبه دار مناسب بارگیری توسط لیفتراک هستند و می‌توانیم از آنها برای حمل مصالح ساختمانی که به شکل بسته بندی هستند، استفاده کنیم.

انواع خودروهای حمل مصالح

  • کامیون کفی:

​​​​​​​ کامیون کفی در دسته متداول‌ترین خودروهای حمل مصالح ساختمانی قرار می‌گیرد. این کامیون‌ها دارای بخش بار کاملاً صاف و بدون دیواره هستند. کامیون‌های کفی مناسب حمل بارهای لیفتراکی هستند و عموما از آنها برای حمل سنگ، حمل مصالح بسته بندی شده، حمل ماشین آلات ساختمانی و... در صنعت ساختمانی استفاده می‌شود.

  • تراک میکسر (کامیون مخلوط کن):

​​​​​​​ تراک میکسر شناخته ‌شده‌ترین در جمع انواع خودروهای حمل مصالح است. اگر از دیگر خودروها می‌توانیم برای حمل هر نوع بار استفاده کنیم؛ اما این کامیون‌ها به شکل تخصصی برای حمل بتن طراحی شده‌اند. این کامیون‌ها دارای مخزن بزرگ و گردانی هستند که از آن برای مخلوط شدن مصالح ساخت بتن استفاده می‌کنند. تراک میکسر‌ها علاوه بر جابجایی بتن، توانایی ساخت بتن نیز دارند. این خودروهای حمل مصالح ساختمانی برای جابجایی بتن از محل کارخانه تولید بتن آماده تا محل پروژه طراحی شده‌اند. بتن در داخل دیگ گردان آنها سخت نمی‌شود. حتی می‌توانیم مصالح ساخت بتن را بارگیری کرده و حین جابجایی توسط چرخش دیگ تراک میکسر، بتن مناسب را بسازیم.

  • کامیون بونکر:

​​​​​​​ کامیون بونکر طراحی شبیه به تراک میکسر دارد اما دیگ آن برای چرخش و ساخت بتن نیست. بلکه از دیگ فلزی و مخروطی شکل آن برای حمل مصالح فله‌ای مانند سیمان استفاده می‌کنند. سیمان به روش بارگیری اشباع در مخزن بونکر ذخیره شده و با استفاده از هوای فشرده به طور کامل تخلیه می‌شود.

  • کامیون کمپرسی:

کامیون کمپرسی یکی از شناخته شده‌ترین خودروهای حمل مصالح ساختمانی است. این کامیون‌ها دارای بخش بار با لبه‌های بلند هستند که از جداره‌های محکم فولادین ساخته شده است. این محفظه مکعبی حمل بار به وسیله جک هیدرولیک قابلیت بلند شدن دارد. به این ترتیب می‌توان در محل پروژه محفظه بزرگ حمل بار را بلند کرد و مصالح ساختمانی را به راحتی تخلیه نمود. کامیون کمپرسی مناسب حمل مصالح فله‌ای مانند شن و ماسه است و در فهرست خودروهای حمل نخاله قرار می‌گیرد. در عین حال می‌توانیم از قسمت بار این کامیون برای حمل مصالح بسته بندی شده مانند کیسه‌های سیمان استفاده کنیم.

  • خاور یا کامیونت:

طراحی خاور که گاهاً با عنوان کامیونت می‌شناسیم، شبیه به کامیون‌ها است و دارای بخش حمل بار پیوسته با کشنده هستند. اما در طراحی این خودروهای حمل مصالح ساختمانی از کشنده‌های نسبتاً ضعیف با محفظه‌های کوچک استفاده شده است. انواع خاور و یا کامیونت برای حمل بار در محدوده ۳ الی ۶ تن طراحی‌ شده‌اند. خاور نام اولین کامیونت‌هایی است که در سطح جاده‌های کشور حاضر شدند. این نام محصول یک کمپانی خودروساز قدیمی ایرانی است. در حال حاضر هنوز هم خاورها با همان ظاهرر قدیمی در سطح جاده‌ها رفت و آمد می‌کنند. اما حالا فهرست بلند بالایی از دیگر کامیونت‌ها در جاده‌های ایران حضور دارند که هنوز هم طرح کلی آنها را با نام خاور می‌شناسند.

خودروهای حمل نخاله

انواع وانت

وانت‌ها از کوچکترین خودروهای حمل مصالح ساختمانی هستند. وانت نیسان شناخته ‌شده‌ترین این خودروها در سطح جاده‌های داخل ایران است. اما طیف کامل خودروهای سبک که شاسی آنها برای حمل بار طراحی شده باشد را وانت می‌گویند. در پاره‌ای از دسته بندی خودروها انواع پیکاپ‌ها را در این گروه قرار می‌دهند اما لزوماً شرایط کاربرد یکسانی ندارند. اگر چه پیکاپ‌ها توان حمل مصالح در بخش بار خود را دارند؛ اما تحت عنوان کلی از خودروهای حمل مصالح ساختمانی قرار نمی‌گیرند. در این دسته بندی نیسان وانت شناخته ‌شده‌ترین خودرو است که توانایی حمل هر نوع مصالح اما در حجم و تعداد کم دارد.

خودروهای حمل مصالح ساختمانی؛متنوع و کاربردی

مصالح ساختمانی در اندازه‌های بزرگ و یا تعداد زیاد و حجم گسترده جابجا می‌شوند. عموم این مصالح ماهیتی سنگین و ظاهری سخت و زمخت دارند و خودروهای حمل مصالح ساختمانی برای حمل چنین بارهایی طراحی ‌شده‌اند.

روش حمل بارهای فله‌ای مانند سیمان، شن و ماسه به کلی با روش حمل بار‌ها مانند میلگرد و قطعات فولادین متفاوت است. در این میان بخش بزرگی از مصالح به شکل بسته بندی شده عرضه می‌شوند. انتخاب انواع خودروهای حمل مصالح در جابجایی ساده‌تر، حمل و نقل سریع‌تر و تلفات کمتر مصالح نقش دارد. در این مطلب نوشته شده از تیم گروه متسل به دورنمایی از انواع خودروهای حمل مصالح ساختمانی اشاره کردیم. هر چند گاها یک مصالح را می‌توان با چندین نوع خودرو جابجا کرد؛ با این وجود لازم است تا توانمندی خودروها با شرایط مصالح همخوانی داشته باشد.

 

انواع خودروهای حمل مصالح ساختمانی کدامند؟

حمل مصالح ساختمانی از موضوعات کلیدی در اجرای انواع پروژه‌های ریز و درشت ساختمان سازی است. مصالح ساختمانی در اشکال گوناگون با قابلیت‌های کاربردی متنوع حضور دارند که همگی آنها قرار است در حجم زیاد، ابعاد بزرگ و وزن سنگین، آن‌هم تحت شرایط کارگاهی جابجا شوند. برای این منظور به انواع خودروهای حمل مصالح ساختمانی نیاز دارید.

انواع خودروهای حمل مصالح ساختمانی شامل تنوع گسترده از ماشین آلات سبک و سنگین هستند. در عین حال بخش حمل بار این ماشین‌ها متناسب با انواع مصالح ساختمانی طراحی شده است. برخی مصالح به شکل فله‌ای جابجا می‌شوند و حتی ممکن است فرم سیالی و کاملا روان داشته باشند. جمع بزرگی از مصالح در اندازه‌های مختلف بسته بندی شده جابجا می‌شوند و بسیاری از مصالح قطعات فیزیکی کوچک و بزرگ در تعداد زیاد هستند. خلاصه هر نوع مصالح به مکانیزم جابجایی مناسب خود نیاز دارد. اهمیت استفاده مناسب از ماشین آلات آنچنان است که در این مطلب نوشته شده از تیم کارشناسی گروه متسل موتور جستجوی تخصصی صنعت ساختمان به بررسی انواع خودروهای حمل مصالح ساختمانی می‌پردازیم. اگر هم دوست دارید تا با همه چیز در خصوص حمل بتن آشنا شوید این مقاله را از دست ندهید.

تریلی

تریلی بزرگترین تیپ خودروهای حمل مصالح ساختمانی است که به روش‌های مختلف برای جابجایی انواع مصالح تجهیز می‌شود. تریلی در اصل بخش بارگیری غیر موتوری و غیر ثابت است که توسط کشنده (کله کامیون) جابجا می‌شود. تریلی‌ها در ظرفیت‌های گوناگون طراحی می‌شوند و با توجه به مقدار قدرت کشنده می‌توانند برای حمل بار بیش از ۱۵ تن و در مواردی تا حداکثر ۲۵ تن کارایی داشته باشند.

انواع تریلی از کاربردی‌ترین خودروهای حمل مصالح ساختمانی در سطح جاده‌ای است. اصولاً تریلی‌ها را برای حمل مقدار بار‌های زیاد در مسافت‌های بین شهری طراحی کرده‌اند. البته تحت شرایطی می‌توان از انواع تریلی برای حمل مصالح در فضاهای شهری نیز استفاده کرد. تریلی‌ها خود محرک نیستند و برای جابجایی آنها به کشنده نیاز دارید اما تریلی‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که توانایی اتصال به هر نوع کشنده استاندارد را دارند. در صنعت حمل و نقل ایران معمولاً از تریلی‌های تک محور و یا جفت محور برای حمل انواع بار خصوصاً مصالح ساختمانی استفاده می‌شود. اگر نیازمند کسب اطلاعات درباره ماشین آلات ساختمانی بتن ریزی بدانید این مقاله را مطالعه کنید.

انواع خودروهای حمل مصالح

انواع تریلی‌ها با قابلیت حمل مصالح ساختمانی

تریلی‌ها در تنوع گسترده طراحی شده‌اند اما از همگی آنها نمی‌توانید برای حمل مصالح ساختمانی استفاده کنید. موارد تخصصی حمل مصالح ساختمانی به قرار زیر هستند.

  • تریلی‌های ترانزیتی (چادری):

این تریلی‌ها عموما با هدف حمل بار‌های ترانزیتی طراحی شده‌اند اما می‌توان از آنها برای حمل مصالح بسته بندی شده و یا مصالح فیزیکی با روش جانمایی پالتی استفاده کرد. تریلی‌های ترانزیتی در تیپ‌های 2 و یا 3 محور طراحی می‌شوند و دارای سقف و بغل کشویی هستند. از این تریلی‌ها برای حمل بار‌ها مانند کیسه‌های بزرگ و بسته بندی شده و یا مصالح با بسته بندی کارتنی و جعبه و یا بسته بندی شده در پالت آن‌هم برای مسافت‌های طولانی استفاده می‌کنند.

خودروهای حمل نخاله

  • تریلی کفی:

به تریلی‌های گفته می‌شود که قسمت بارکش آنها بدون دیواره طراحی شده باشد. تریلی کفی ساده‌ترین نوع طراحی انواع بارکش‌های کامیونی است که با وجود طراحی ساده از قابلیت حمل طیف وسیع کالاها و بارها خصوصاً مصالح ساختمانی برخوردار است. تریلی کفی بارگیر غیر ثابت و بدون دیواره از نوع اتاق باز است. این روش طراحی سطح دسترسی به تمام فضای آن برای بارگیری هر نوع مصالح را امکان‌پذیر می‌کند. کف انواع تریلی را معمولاً از جنس چوب با روکش‌های ضد آب و ضد خش طراحی می‌کنند. همچنین برای ساخت شاسی تریلی کفی از مقاوم‌ترین فولادها استفاده شده است.

  • تریلی لبه دار (بغل دار):

تریلی لبه دار دارای اتاقک بدون سقف است و حداکثر ارتفاع دیواره این تریلی‌ها از کف اتاق ۸۰ سانتیمتر است. همچنین دیواره کناری برقی تریلی‌ها قابلیت باز و بسته شدن دارد. به این موارد اصطلاحاً تریلی لبه دار بغل بازشو گفته می‌شود. از تریلی لبه دار برای حمل بار‌های فله‌ای مانند شن و ماسه استفاده می‌شود اما عمده کاربرد آن بارگیری مصالح بسته بندی شده است. همچنین مدل‌های بغل بازشو مناسب بارگیری توسط لیفتراک و قرار دادن بارها با بسته بندی پالتی هستند. عمده کاربرد تریلی لبه دار برای بارهای بسته بندی شده در سایزهای کوچک است که روش مهار آن در تریلی‌های کفی امکان پذیر نیست. جابجایی خاک معدنی فلزات، مصالح فله‌ای، مصالح بسته بندی مانند سیمان، گچ و یا کارتن‌ها مانند سنگ‌های بسته بندی شده ساختمانی توسط این نوع تریلی انجام می‌شود.

  • تریلی کمپرسی:

​​​​​​​ این تریلی‌ها دارای بخش حمل بار لبه دار هستند. اما این بخش از امکان بلند شدن توسط جک هیدرولیکی بالارونده برخوردار است. تریلی کمپرسی مناسب بارگیری مصالح فله‌ای مانند انواع خاک، شن و ماسه و یا خرده سنگ‌ها و حتی نخاله است. بخش بار این تریلی توانایی بلند شدن دارد تا به راحتی مصالح بارگیری شده از بخش انتهایی تخلیه شود. انواع تریلی کمپرسی در مدل‌های سبک و سنگین طراحی می‌شوند و عمده کاربرد آنها در حمل مصالح ساختمانی به قرار زیر است.

  • شن، ماسه و هر نوع سنگریزه
  • سنگ آهن، سنگ گچ
  • پوکرهای معدنی
  • هر نوع قیر، آسفالت و یا نخاله‌های ساختمانی
  • مواد اولیه سیمان، کلینگر
  • و...

تریلی کمپرسی از جمله کاربردی‌ترین انواع خودروهای حمل مصالح است که چه در سطوح بالا دستی فعالیت‌های عمرانی و یا در سطح نیازهای سبک ساختمانی حتی به عنوان خودروهای حمل نخاله استفاده می‌شوند.

خودروهای حمل نخاله

  • تریلی بونکر:

​​​​​​​ این تریلی‌ها دارای مخزن فلزی سربسته و استوانه‌ای شکل به نام بونکر هستند. مکانیزم بارگیری بونکر برای حمل مصالح پودری شکل طراحی شده است و از قابلیت بارگیری ثقلی استفاده می‌کنند. تخلیه بار نیز توسط هوای فشرده انجام می‌شود. از تریلی بونکر برای جابجایی طیف گسترده بار‌های فله‌ای استفاده می‌شود. در صنعت ساختمان از این نوع تریلی برای حمل انواع سیمان استفاده می‌کنند.

کامیون‌ها

کامیون (Camion) در اصل کلمه‌ای فرانسوی است که معادل آن در زبان انگلیسی Truck یا Lorry است. کامیون‌ها از کاربردی‌ترین خودروهای حمل مصالح ساختمانی هستند و در اندازه‌های مختلف با قابلیت‌های متنوع حمل بار طراحی می‌شوند. در کل به هر نوع خودرو که بخش حمل بار آن به شکل پیوسته به کشنده متصل باشد، کامیون گفته می‌شود.

کامیون‌ها از کاربردی‌ترین وسایل حمل و نقل زمینی هستند. قدرت حمل بار آنها زیاد است. دارای فضای حمل بار بزرگی هستند و به نسبت از تریلی‌ها قدرت مانور بالایی برای عبور از جاده‌های باریک و پر پیچ و خم دارند. ظرفیت حمل بار کامیون‌ها از شش تن به بالاتر می‌باشد. نمونه‌های کوچکتر که برای حمل بار‌ها از ۳ الی ۶ تن هستند، اصطلاحاً کامیونت گفته می‌شود. انواع کامیون را براساس مولفه‌های متنوع طراحی آنها مانند نوع بارکش، ظرفیت حجمی بارکش، ظرفیت وزنی، قدرت، نوع چرخ و حتی روش تخلیه دسته بندی می‌کنند.

انواع کامیون در مدل‌های شاسی یکپارچه، شاسی نیم تریلر و یا تمام تریلر طراحی می‌شوند. همچنین روش تخلیه آنها در تنوع گسترده از مدل‌های تخلیه از عقب، تخلیه از زیر، تخلیه از پهلو و حتی تخلیه از جلو طراحی شده است. در ادامه به بررسی انواع کامیون مناسب حمل مصالح ساختمانی اشاره می‌کنیم.

  • کامیون اتاق دار:

​​​​​​​ این کامیون‌ها دارای بخش حمل بار با دیواره‌های نسبتا بلند هستند که در برخی نمونه‌ها به شکل اتاق مسقف طراحی شده است و عموما کوچک هستند و در دسته بندی انواع کامیونت قرار می‌گیرند. بیشترین استفاده کامیون اتاق دار برای حمل مواد بسته بندی شده خاروبار است. اما در برخی نمونه‌ها قابلیت حمل مصالح فله‌ای و یا مصالح بسته بندی شده را دارند.

  • کامیون لبه دار:

به کامیون‌هایی گفته می‌شود که بخش بار آنها دارای لبه‌هایی به ارتفاع حداکثر ۸۰ سانتیمتر است. این لبه‌ها نیز عموما به شکل لولایی برای باز و بسته شدن از بغل طراحی شده‌اند. کامیون‌های لبه دار مناسب بارگیری توسط لیفتراک هستند و می‌توانیم از آنها برای حمل مصالح ساختمانی که به شکل بسته بندی هستند، استفاده کنیم.

انواع خودروهای حمل مصالح

  • کامیون کفی:

​​​​​​​ کامیون کفی در دسته متداول‌ترین خودروهای حمل مصالح ساختمانی قرار می‌گیرد. این کامیون‌ها دارای بخش بار کاملاً صاف و بدون دیواره هستند. کامیون‌های کفی مناسب حمل بارهای لیفتراکی هستند و عموما از آنها برای حمل سنگ، حمل مصالح بسته بندی شده، حمل ماشین آلات ساختمانی و... در صنعت ساختمانی استفاده می‌شود.

  • تراک میکسر (کامیون مخلوط کن):

​​​​​​​ تراک میکسر شناخته ‌شده‌ترین در جمع انواع خودروهای حمل مصالح است. اگر از دیگر خودروها می‌توانیم برای حمل هر نوع بار استفاده کنیم؛ اما این کامیون‌ها به شکل تخصصی برای حمل بتن طراحی شده‌اند. این کامیون‌ها دارای مخزن بزرگ و گردانی هستند که از آن برای مخلوط شدن مصالح ساخت بتن استفاده می‌کنند. تراک میکسر‌ها علاوه بر جابجایی بتن، توانایی ساخت بتن نیز دارند. این خودروهای حمل مصالح ساختمانی برای جابجایی بتن از محل کارخانه تولید بتن آماده تا محل پروژه طراحی شده‌اند. بتن در داخل دیگ گردان آنها سخت نمی‌شود. حتی می‌توانیم مصالح ساخت بتن را بارگیری کرده و حین جابجایی توسط چرخش دیگ تراک میکسر، بتن مناسب را بسازیم.

  • کامیون بونکر:

​​​​​​​ کامیون بونکر طراحی شبیه به تراک میکسر دارد اما دیگ آن برای چرخش و ساخت بتن نیست. بلکه از دیگ فلزی و مخروطی شکل آن برای حمل مصالح فله‌ای مانند سیمان استفاده می‌کنند. سیمان به روش بارگیری اشباع در مخزن بونکر ذخیره شده و با استفاده از هوای فشرده به طور کامل تخلیه می‌شود.

  • کامیون کمپرسی:

کامیون کمپرسی یکی از شناخته شده‌ترین خودروهای حمل مصالح ساختمانی است. این کامیون‌ها دارای بخش بار با لبه‌های بلند هستند که از جداره‌های محکم فولادین ساخته شده است. این محفظه مکعبی حمل بار به وسیله جک هیدرولیک قابلیت بلند شدن دارد. به این ترتیب می‌توان در محل پروژه محفظه بزرگ حمل بار را بلند کرد و مصالح ساختمانی را به راحتی تخلیه نمود. کامیون کمپرسی مناسب حمل مصالح فله‌ای مانند شن و ماسه است و در فهرست خودروهای حمل نخاله قرار می‌گیرد. در عین حال می‌توانیم از قسمت بار این کامیون برای حمل مصالح بسته بندی شده مانند کیسه‌های سیمان استفاده کنیم.

  • خاور یا کامیونت:

طراحی خاور که گاهاً با عنوان کامیونت می‌شناسیم، شبیه به کامیون‌ها است و دارای بخش حمل بار پیوسته با کشنده هستند. اما در طراحی این خودروهای حمل مصالح ساختمانی از کشنده‌های نسبتاً ضعیف با محفظه‌های کوچک استفاده شده است. انواع خاور و یا کامیونت برای حمل بار در محدوده ۳ الی ۶ تن طراحی‌ شده‌اند. خاور نام اولین کامیونت‌هایی است که در سطح جاده‌های کشور حاضر شدند. این نام محصول یک کمپانی خودروساز قدیمی ایرانی است. در حال حاضر هنوز هم خاورها با همان ظاهرر قدیمی در سطح جاده‌ها رفت و آمد می‌کنند. اما حالا فهرست بلند بالایی از دیگر کامیونت‌ها در جاده‌های ایران حضور دارند که هنوز هم طرح کلی آنها را با نام خاور می‌شناسند.

خودروهای حمل نخاله

انواع وانت

وانت‌ها از کوچکترین خودروهای حمل مصالح ساختمانی هستند. وانت نیسان شناخته ‌شده‌ترین این خودروها در سطح جاده‌های داخل ایران است. اما طیف کامل خودروهای سبک که شاسی آنها برای حمل بار طراحی شده باشد را وانت می‌گویند. در پاره‌ای از دسته بندی خودروها انواع پیکاپ‌ها را در این گروه قرار می‌دهند اما لزوماً شرایط کاربرد یکسانی ندارند. اگر چه پیکاپ‌ها توان حمل مصالح در بخش بار خود را دارند؛ اما تحت عنوان کلی از خودروهای حمل مصالح ساختمانی قرار نمی‌گیرند. در این دسته بندی نیسان وانت شناخته ‌شده‌ترین خودرو است که توانایی حمل هر نوع مصالح اما در حجم و تعداد کم دارد.

خودروهای حمل مصالح ساختمانی؛متنوع و کاربردی

مصالح ساختمانی در اندازه‌های بزرگ و یا تعداد زیاد و حجم گسترده جابجا می‌شوند. عموم این مصالح ماهیتی سنگین و ظاهری سخت و زمخت دارند و خودروهای حمل مصالح ساختمانی برای حمل چنین بارهایی طراحی ‌شده‌اند.

روش حمل بارهای فله‌ای مانند سیمان، شن و ماسه به کلی با روش حمل بار‌ها مانند میلگرد و قطعات فولادین متفاوت است. در این میان بخش بزرگی از مصالح به شکل بسته بندی شده عرضه می‌شوند. انتخاب انواع خودروهای حمل مصالح در جابجایی ساده‌تر، حمل و نقل سریع‌تر و تلفات کمتر مصالح نقش دارد. در این مطلب نوشته شده از تیم گروه متسل به دورنمایی از انواع خودروهای حمل مصالح ساختمانی اشاره کردیم. هر چند گاها یک مصالح را می‌توان با چندین نوع خودرو جابجا کرد؛ با این وجود لازم است تا توانمندی خودروها با شرایط مصالح همخوانی داشته باشد.