بتن آسفالتی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

در محوطه‌های بزرگ شهری و ساختمانی به انواع بسترسازی نیاز داریم. پوشش‌های آسفالتی در بسترسازی معابر شهری و جاده‌های بین شهری و حتی عموم محوطه‌های ساختمانی متداول است. اگر چه آسفالت‌های معمولی متریال‌های مقاوم و ماندگاری هستند؛ اما در مواجهه با بارهای سنگین دینامیکی عملکرد مناسبی ندارند و به ‌سرعت تخریب می‌شوند. برای حل این مشکل نوع خاصی از روش‌های بسترسازی ابداع شده که با عنوان بتن آسفالتی معرفی می‌شود.

بتن آسفالتی نوعی ترکیب کامپوزیتی بسیار مقاوم است که از آن برای کف‌سازی مکان‌ها تحت تأثیر بارهای دائمی و یا بارهای خیلی سنگین مانند کف‌سازی پارکینگ‌ها، بزرگراه‌ها و یا فرودگاه‌ها کارایی دارد. در این مقاله از گروه مت سل موتور تخصصی جستجوی صنعت ساختمان به معرفی انواع بتن آسفالتی، روش‌های ساخت و عمل‌آوری و همچنین کاربرد آنها می‌پردازیم. اگر هم خواهان خرید قطعه بتنی هستید می‌توانید روی کمک ما حساب کنید.

بتن آسفالتی

مفهوم کامپوزیت در بتن آسفالتی

در مهندسی عمران به هر متریال ترکیبی که به شکل سطوح یکپارچه استفاده شود، اصطلاحاً کامپوزیت گفته می‌شود. با این تعریف ساده هر نوع فرمول اختلاط مصالح، ترکیباتی کامپوزیتی هستند. در این ترکیبات از کنار هم قرار گرفتن سنگدانه‌ها در مجاورت چسب‌هایی قدرتمند که می‌تواند خمیر سیمان، رزین، ترکیبات پوزولانی یا قیر باشد استفاده شده ‌است. به ‌این ‌ترتیب فرایند ساخت آسفالت گرم و بتن از نگاه کامپوزیتی یکسان است، اما نوع مصالح چسب برای نگه‌داشتن سنگدانه‌ها متفاوت است. بتن های آسفالتی نیز نوعی کامپوزیت در تلفیقی از بتن بر پایه چسب قیر است. موارد استفاده از بتن آسفالتی نیز بر پایه همین ساختار کامپوزیتی آن می باشد.

انواع بتن های آسفالتی کدامند؟

این بتن‌ها کامپوزیت‌هایی تشکیل شده بر پایه چسب قیری هستند، اما روش ساخت آنها و همچنین کاربرد آنها در بستر سازی‌های متنوع محوطه‌های شهری و ساختمانی متفاوت است. انواع بتن های آسفالتی از منظر روش ساخت به ‌قرار زیر هستند:

  • بتن آسفالتی مخلوط داغ (hot mix):

این نوع بتن را در دمای بسیار بالای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تولید می‌کنند. این دمای زیاد حین مراحل ساخت بتن برای خارج کردن تمامی رطوبت زائد و همچنین افزایش روان شدن بتن است که در نهایت به تولید ساختاری بسیار مقاوم و ماندگار می‌انجامد.

بتن آسفالتی مخلوط داغ (HMA) را مادامیکه همچنان داغ است، بر سطح بستر هدف می‌گستراند و پروسه غلتک کشی و فشرده‌سازی قبل ‌از سرد شدن لایه‌های زیرین انجام می‌شود. بستر بتنی تهیه شده ساختار بسیار مقاوم، ماندگار و جان‌سختی است که به ‌راحتی در مواجه با هر نوع بار ترافیکی مقاومت می‌کند. از این نوع بتن مقاوم بیشتر برای بسترسازی راه‌های اصلی و پرترافیک مانند آسفالت بزرگ‌راه‌ها، مناطق پرترافیک شهری، مسیرهای مسابقه‌ای و حتی باند شلوغ فرودگاه‌ها و... استفاده می‌کنند. خرید بتن آسفالتی داغ عموما در پوشش فعالیت های راهسازی معابر اصلی با بار ترافیکی زیاد انجام می شود.

  • بتن آسفالتی مخلوط گرم (warm mix):

برای تهیه کامپوزیت‌های آسفالتی به حضور دمای بالایی نیاز داریم که فرآیند ساخت کند، سخت و هزینه برداری است. زیرا لازم است تا با مصرف مقدار قابل‌ توجه سوخت‌های فسیلی انرژی مورد نیاز ذوب قیر در تولید کامپوزیت آسفالتی را تأمین نماییم. برای حل این مشکل نوع ملایم‌تری که به تولید دمای کمتری نیاز دارد، طراحی ‌شده است و آن را با عنوان بتن آسفالتی گرم (wma) می‌شناسیم.

بتن های آسفالتی گرم با اضافه شدن ترکیبات تکمیلی مانند امولوسیون‌ها، موم‌ها و یا زئولیت به ترکیب اصلی بتن ساخته می‌شوند. این ترکیبات اضافی حکم چسب‌های قدرتمند بتن را هستند که برای ذوب شدن و حضور در مخلوط بتنی نیاز به دمای کمی در حد گرم شدن دارند. لذا هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده‌ایم و هم بسترسازی با این نوع کامپوزیت آسفالتی ساده و خطرات کار با آن کمتر است. اگر چه مقاومت فیزیکی کامپوزیت آسفالتی داغ را ندارد؛ اما برای بسترسازی مسیرهای پرتردد شهری مناسب هستند. فروش بتن آسفالتی گرم در سطح نیازهای سبک شهری و ساختمانی متداول است.

  • بتن آسفالتی مخلوط سرد (cold mix):

فرمول ساخت این نوع کامپوزیت آسفالتی بر پایه استفاده از آمولوسیون‌های سرد است. این بتن‌ها از مخلوط شدن سنگدانه‌ها در آب توسط عامل آمولوسیون کننده قیری تهیه می‌شوند. امولوسیون کار شده نیز تحت دمای پایین هم‌تراز دمای محیط، فرایند ترکیب کامپوزیت آسفالتی را تکمیل می‌کند. بتن مخلوط سرد آسفالتی از نظر ساخت و شرایط محیطی شبیه به بتن‌های معمولی بر پایه استفاده از سیمان هستند، با این تفاوت که به ‌جای سیمان در آنها از نوعی امولوسیون سرد قیری استفاده شده ‌است. کامپوزیت آسفالتی مخلوط سرد (CMC) به نسبت از دو مدل گرم و داغ خاصیت روان پذیری بالاتری دارند. لذا کار کردن با آنها در فرایند بسترسازی های آسفالتی ساده است. اما به نسبت از کامپوزیت‌های آسفالتی داغ و گرم (HMA، WMA) بادوام نیستند و در بازه زمانی‌های کوتاه‌تری دچار فرسایش می‌شوند و نمی‌توان از آنها در بسترسازی مسیرهای پرتردد استفاده کرد. از این نوع کامپوزیت آسفالتی برای پوشش معابر کم تردد شهری و یا لکه‌گیری بخش‌های آسیب‌ دیده از بتن‌های مقاوم گرم و داغ استفاده می‌کنند.

کاربرد بتن آسفالتی

مراحل اجرایی کامپوزیت آسفالتی چگونه است؟

کامپوزیت آسفالتی به نسبت آسفالت‌های معمولی ساختارهای بسیار متراکم‌تری هستند. در این نوع کامپوزیت‌های آسفالتی فاصله خالی میان سنگدانه‌ها بسیار کم است، زیرا این فضاها به ‌طور کامل با جریانی از قیر پر می‌شوند.

برای تولید حجم قابل ‌توجه بتن‌های آسفالتی از میکسرهای اتوماتیک بزرگ استفاده می‌شود که مخلوط تهیه شده نیز توسط تراک میکسرهای قدرتمند و حجیم تا محل پروژه منتقل شده و سپس تخلیه می‌شود. تخلیه این بتن نیز در سطحی کاملاً پیوسته همراه با کوبیده شدن توسط غلطک‌ها انجام می‌پذیرد.

معمولاً هر لایه آسفالت کامپوزیتی را در ضخامت ۴ الی ۵ سانتی‌متر می‌سازند. برای رسیدن به ضخامت‌های بیشتر لازم است تا نوع روش مرحله‌ای توزیع کامپوزیت آسفالتی را انجام دهید. در این روش آسفالت بتنی لایه به لایه در یک ساختار متراکم اما لایه شده گسترانده می‌شود.

تکنیک لایه سازی در مراحل مختلف از ایجاد بستر آستر و رویه تشکیل شده ‌است. آستر بخش زیرین یا همان بیس آسفالت است که آن را با استفاده از ترکیب قیر در سنگدانه‌های درشت تهیه می‌کنند. اما رویه برای ساخت سطح نهایی کار است و برای تولید آن نیز از ترکیب قیر با سنگدانه‌های نسبتاً ریز استفاده ‌شده است.

ویژگی‌های فیزیکی بسترسازی با بتن آسفالتی

بتن های آسفالتی با هدف بسترسازی های بسیار مقاوم برای راه‌های اصلی و پرترافیک و یا عبور وسایل نقلیه سنگین کارایی دارد. لذا بسترسازی این نوع آسفالت نیز باید ویژگی‌های برجسته و کاملاً مقاوم را پوشش دهد. اول آنکه در چگونگی مراحل ساخت آستر و رویه نیاز به ‌دقت عمل بالایی است تا بتوانیم بستری کاملاً مقاوم و متراکم را بیافرینیم. بستر بتن‌های آسفالتی باید به شکلی متراکم و انتخاب قطر سنگدانه‌ها تا حجم قیر چه در آستر و یا رویه به شکلی باشد که سطح نهایی کار تحمل مواجه شدن با بارهای بسیار سنگین و ترافیک دائمی خودروها را داشته باشد. از طرفی تراکم کامل ترکیب نهایی قیر در کنار سنگدانه‌ها مانع از جریان یافتن آب در بستر آسفالتی می‌شود. لذا این بستر تهیه شده از کامپوزیت‌های آسفالتی در مقابل اثر مخرب جریان آب و یا هر نوع شرایط یخبندان و حتی تنش‌های دمایی ناشی از تغییرات سریع و مداوم درجه حرارت محیط کاملاً مقاوم است.

خرید بتن آسفالتی

کاربرد بتن آسفالتی

بتن‌های آسفالتی با ترکیب‌های مختلف از خرده سنگ‌ها در کنار امولوسیون قیری تماماً با هدف بسترسازی‌ها مناسب اجرای محوطه‌های ساختمانی و یا شهری استفاده می‌شوند. از این نوع کامپوزیت‌های آسفالتی می‌توانید بدون هیچ محدودیت خاصی برای پوشش بستر آستر و یا رویه انواع راه‌ها، خیابان‌ها، فرودگاه‌ها، بارانداز در سکوی بنادر، پایانه‌های شهری، پارکینگ‌ها، محوطه‌های ساختمانی، پیاده‌روها و... استفاده کنید.

مواد اولیه ساخت بتن های آسفالتی فراوان است که به ‌راحتی و با قیمت پایین در دسترس هستند. از طرفی روش ساخت و چگونگی استفاده از این کامپوزیت‌های آسفالتی ساده است و عملاً مناسب بسترسازی در هر نوع اقلیم جغرافیایی هستند. در عین ‌حال شرایط فرم پذیری عالی دارند که در کنار دیگر قابلیت‌های مطرح ‌شده از جمله ویژگی‌های برتر بتن های آسفالتی هستند و در توسعه کاربرد روزافزون آنها تأثیرگذار است.

آسفالت‌های قدیمی متریال‌های پردردسری هستند که هم مواد اولیه ساخت آنها گران‌قیمت است و هم روش ساخت دشواری دارند. حتی چگونگی توزیع آنها بر بسترهای آسفالتی دشوار است و به ‌سرعت تخریب شده و عملاً قدرت بازیافت ندارند و برای محیط‌ زیست مخرب هستند. این در حالی است که بتن های آسفالتی با قیمت بسیار کمتر، مصالح متداول، روش ساخت سریع و عمل‌آوری ساده و قابلیت بازیافت و حتی تعمیر و بازسازی ساده‌تر از آسفالت‌های قدیمی تهیه می‌شود. نکته‌هایی که کاربرد بتن آسفالتی را متداول کرده ‌است و حالا می‌توانیم از حضور این نوع ترکیب مدرن و مقاوم در عموم بسترسازی‌ها استفاده کنیم. موارد استفاده از بتن آسفالتی در سطح معابر شهری تا ساخت جاده های اصلی و طراحی بیس از لایه های زیرین مسیرها با بار ترافیکی سنگین انجام می شود.

مزایای بهره‌مندی از بتن آسفالتی

در بحث قبلی به برخی ویژگی‌های کلی از جمله شرایط ساده تأمین مصالح، قیمت مناسب و روش ساخت ساده اشاره کردیم که در کل از مزایای قابل ‌توجه انواع کامپوزیت های آسفالتی هستند. اما این آسفالت‌های نسل جدید مزایای دیگری نیز دارند که به‌ قرار زیر معرفی می‌شوند:

  • سرعت اجرای آنها زیاد است و مناسب بسترسازی راه‌های اصلی بین شهری و مسیرهای شلوغ شهری هستند. زیرا توقف جاده برای نوسازی آسفالت را به حداقل می‌رسانند.
  • جذب آب توسط این آسفالت‌ها بسیار کم است که منجر به مقاومت بالای آنها در سیکل‌های یخ‌بندان شده ‌است.
  • شرایط بهره‌برداری زودهنگام را دارند. تا جاییکه می‌توان در مدت زمان کمتر از ۲۴ ساعت آنها را تهیه و بسترسازی کرد.
  • در اثر افزایش دمای محیط هیچ تغییر شکلی در بافت این نوع آسفالت ایجاد نمی‌شود.
  • رویه آسفالت بتنی بسیار زیباتر از آسفالت‌های قدیمی است.
  • قابل بازیافت هستند. لذا دوستدار محیط‌ زیست بوده و پس از تخریب منجر به آلودگی زیست‌ محیطی نمی‌شوند.
  • برای بسترسازی راه‌ها و جاده‌ها و حتی خیابان‌های شیب‌دار مناسب هستند.

معایب و محدودیت‌های بتن آسفالتی

اگر چه بتن آسفالتی تحول بزرگی در بسترسازی جاده‌ها و راه‌ها و هر نوع محوطه ساختمانی، صنعتی و یا شهری است؛ اما محدودیت‌هایی نیز دارد. برخی از معایب و محدودیت‌های استفاده بیش ‌از حد این نوع آسفالت به‌ قرار زیر است:

  • ساختار بتن آسفالتی در مواجهه با دمای گرم ممتد و طولانی کم است و در اثر تداوم هوای گرم ممکن است نرم شوند.
  • در صورت عدم فرآوری کامل و پخته نشدن مناسب احتمال ایجاد ترک و شکستگی در سطح آن زیاد است.
  • با وجود مسیر ساخت ساده و عمل‌آوری آسان اما تهیه این نوع بتن نیاز به دانش فنی و تجربه کافی دارد که معمولاً شرکت‌های پیمانکاری کمی در این زمینه صاحب تجربه هستند.
  • برای اجرای بتن آسفالتی به ماشین‌آلات پیشرفته و مدرن نیاز داریم. قیمت این ماشین‌آلات زیاد است و در حال ‌حاضر کمتر شرکتی از حضور چنین تجهیزاتی بهره‌مند است.
  • ترمیم و بازسازی این نوع آسفالت ساده است. اما برای انجام تعمیرات به بهره‌مندی از ماشین‌های تخصصی نیاز دارید.

انواع بتن آسفالتی

بتن آسفالتی در مقایسه با آسفالت‌های معمولی

در انتهای مطلب گذری ساده اما مفید به مقایسه قابلیت‌های اجرایی آسفالت‌های معمولی با این آسفالت‌های نسل نوین می‌اندازیم و می‌خواهیم بررسی کنیم که عملاً از نظر کاربردی و یا اجرایی کدامیک بهتر هستند. تفاوت میان آسفالت‌های معمولی و بتنی به قرار زیر است:

  1. جاده‌های آسفالتی در مواجهه با برف و باران عملکرد بهتری از بتن آسفالتی دارند. به شکلی که کمتر مانع سر خوردن و یا لغزش خودروها حین تردد در هوای برفی و بارانی می‌شوند.
  2. جاده‌های بتنی آسفالتی در مقایسه با جاده‌های آسفالت معمولی مقاوم‌تر، ماندگار و سازگارتر با محیط ‌زیست هستند.
  3. آسفالت‌های قدیمی ترکیب ساده از مخلوط قیر داغ و سنگدانه‌ها است. اما در تهیه کامپوزیت آسفالتی با ساختار شبیه بتن و بهره‌مندی از ترکیبات شبیه سیمان کار می‌کنیم.
  4. شرایط نگهداری از بتن آسفالتی در مقایسه با آسفالت‌های معمولی ساده‌تر است. در عین ‌حال این کامپوزیت‌های بتنی آسفالتی در مقابل جریان آب مقاوم‌تر هستند.
  5. آسفالت‌های معمولی از انعطاف بالاتری به نسبت از سطح سخت و کاملاً متراکم بتن‌های آسفالتی دارند.
  6. شرایط استفاده از قالب برای تولید قطعات پیش ‌ساخته و یا قالب‌بندی اجرای بخش‌های عمرانی در کامپوزیت‌های بتن آسفالتی وجود دارد. این در حالی است که نمی‌توانیم از تکنیک قالب‌گیری در آسفالت‌های قدیمی استفاده کنیم.
  7. رنگ آسفالت‌های قدیمی با کامپوزیت‌های بتن آسفالتی نیز متفاوت است. آسفالت‌های قدیمی کاملاً سیاه ‌رنگ و آسفالت‌های بتنی خاکستری‌ رنگ هستند.

بتن آسفالتی؛ اقتصادی و ارزان

بتن آسفالتی نگرش مدرنی برای تولید و ساخت رویه های کامپوزیتی است که به سادگی تولید شده و با قیمت ارزان برای تولید بسترهای بسیار بزرگ کارایی دارند. تولید ساده، مصالح ارزان قیمت و فراوان، روش عمل آوری سریع و اجرای موثر بستر سازی چه در سطح آستر و یا رویه از جمله ویژگی های برجسته این کامپوزیت های آسفالتی است. اما در نظر داشته باشید که چه در سطح تولید و روش های استفاده و رویه کشی این آسفالت ها کاملا متفاوت از نمونه های کلاسیک هستند و برای اجرا شدن به بهرمندی از تجهیزات پیشرفته و ماشین آلات تخصصی در کنار مهارت بالای پیمانکار نیاز دارند.

بتن آسفالتی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

در محوطه‌های بزرگ شهری و ساختمانی به انواع بسترسازی نیاز داریم. پوشش‌های آسفالتی در بسترسازی معابر شهری و جاده‌های بین شهری و حتی عموم محوطه‌های ساختمانی متداول است. اگر چه آسفالت‌های معمولی متریال‌های مقاوم و ماندگاری هستند؛ اما در مواجهه با بارهای سنگین دینامیکی عملکرد مناسبی ندارند و به ‌سرعت تخریب می‌شوند. برای حل این مشکل نوع خاصی از روش‌های بسترسازی ابداع شده که با عنوان بتن آسفالتی معرفی می‌شود.

بتن آسفالتی نوعی ترکیب کامپوزیتی بسیار مقاوم است که از آن برای کف‌سازی مکان‌ها تحت تأثیر بارهای دائمی و یا بارهای خیلی سنگین مانند کف‌سازی پارکینگ‌ها، بزرگراه‌ها و یا فرودگاه‌ها کارایی دارد. در این مقاله از گروه مت سل موتور تخصصی جستجوی صنعت ساختمان به معرفی انواع بتن آسفالتی، روش‌های ساخت و عمل‌آوری و همچنین کاربرد آنها می‌پردازیم. اگر هم خواهان خرید قطعه بتنی هستید می‌توانید روی کمک ما حساب کنید.

بتن آسفالتی

مفهوم کامپوزیت در بتن آسفالتی

در مهندسی عمران به هر متریال ترکیبی که به شکل سطوح یکپارچه استفاده شود، اصطلاحاً کامپوزیت گفته می‌شود. با این تعریف ساده هر نوع فرمول اختلاط مصالح، ترکیباتی کامپوزیتی هستند. در این ترکیبات از کنار هم قرار گرفتن سنگدانه‌ها در مجاورت چسب‌هایی قدرتمند که می‌تواند خمیر سیمان، رزین، ترکیبات پوزولانی یا قیر باشد استفاده شده ‌است. به ‌این ‌ترتیب فرایند ساخت آسفالت گرم و بتن از نگاه کامپوزیتی یکسان است، اما نوع مصالح چسب برای نگه‌داشتن سنگدانه‌ها متفاوت است. بتن های آسفالتی نیز نوعی کامپوزیت در تلفیقی از بتن بر پایه چسب قیر است. موارد استفاده از بتن آسفالتی نیز بر پایه همین ساختار کامپوزیتی آن می باشد.

انواع بتن های آسفالتی کدامند؟

این بتن‌ها کامپوزیت‌هایی تشکیل شده بر پایه چسب قیری هستند، اما روش ساخت آنها و همچنین کاربرد آنها در بستر سازی‌های متنوع محوطه‌های شهری و ساختمانی متفاوت است. انواع بتن های آسفالتی از منظر روش ساخت به ‌قرار زیر هستند:

  • بتن آسفالتی مخلوط داغ (hot mix):

این نوع بتن را در دمای بسیار بالای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تولید می‌کنند. این دمای زیاد حین مراحل ساخت بتن برای خارج کردن تمامی رطوبت زائد و همچنین افزایش روان شدن بتن است که در نهایت به تولید ساختاری بسیار مقاوم و ماندگار می‌انجامد.

بتن آسفالتی مخلوط داغ (HMA) را مادامیکه همچنان داغ است، بر سطح بستر هدف می‌گستراند و پروسه غلتک کشی و فشرده‌سازی قبل ‌از سرد شدن لایه‌های زیرین انجام می‌شود. بستر بتنی تهیه شده ساختار بسیار مقاوم، ماندگار و جان‌سختی است که به ‌راحتی در مواجه با هر نوع بار ترافیکی مقاومت می‌کند. از این نوع بتن مقاوم بیشتر برای بسترسازی راه‌های اصلی و پرترافیک مانند آسفالت بزرگ‌راه‌ها، مناطق پرترافیک شهری، مسیرهای مسابقه‌ای و حتی باند شلوغ فرودگاه‌ها و... استفاده می‌کنند. خرید بتن آسفالتی داغ عموما در پوشش فعالیت های راهسازی معابر اصلی با بار ترافیکی زیاد انجام می شود.

  • بتن آسفالتی مخلوط گرم (warm mix):

برای تهیه کامپوزیت‌های آسفالتی به حضور دمای بالایی نیاز داریم که فرآیند ساخت کند، سخت و هزینه برداری است. زیرا لازم است تا با مصرف مقدار قابل‌ توجه سوخت‌های فسیلی انرژی مورد نیاز ذوب قیر در تولید کامپوزیت آسفالتی را تأمین نماییم. برای حل این مشکل نوع ملایم‌تری که به تولید دمای کمتری نیاز دارد، طراحی ‌شده است و آن را با عنوان بتن آسفالتی گرم (wma) می‌شناسیم.

بتن های آسفالتی گرم با اضافه شدن ترکیبات تکمیلی مانند امولوسیون‌ها، موم‌ها و یا زئولیت به ترکیب اصلی بتن ساخته می‌شوند. این ترکیبات اضافی حکم چسب‌های قدرتمند بتن را هستند که برای ذوب شدن و حضور در مخلوط بتنی نیاز به دمای کمی در حد گرم شدن دارند. لذا هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده‌ایم و هم بسترسازی با این نوع کامپوزیت آسفالتی ساده و خطرات کار با آن کمتر است. اگر چه مقاومت فیزیکی کامپوزیت آسفالتی داغ را ندارد؛ اما برای بسترسازی مسیرهای پرتردد شهری مناسب هستند. فروش بتن آسفالتی گرم در سطح نیازهای سبک شهری و ساختمانی متداول است.

  • بتن آسفالتی مخلوط سرد (cold mix):

فرمول ساخت این نوع کامپوزیت آسفالتی بر پایه استفاده از آمولوسیون‌های سرد است. این بتن‌ها از مخلوط شدن سنگدانه‌ها در آب توسط عامل آمولوسیون کننده قیری تهیه می‌شوند. امولوسیون کار شده نیز تحت دمای پایین هم‌تراز دمای محیط، فرایند ترکیب کامپوزیت آسفالتی را تکمیل می‌کند. بتن مخلوط سرد آسفالتی از نظر ساخت و شرایط محیطی شبیه به بتن‌های معمولی بر پایه استفاده از سیمان هستند، با این تفاوت که به ‌جای سیمان در آنها از نوعی امولوسیون سرد قیری استفاده شده ‌است. کامپوزیت آسفالتی مخلوط سرد (CMC) به نسبت از دو مدل گرم و داغ خاصیت روان پذیری بالاتری دارند. لذا کار کردن با آنها در فرایند بسترسازی های آسفالتی ساده است. اما به نسبت از کامپوزیت‌های آسفالتی داغ و گرم (HMA، WMA) بادوام نیستند و در بازه زمانی‌های کوتاه‌تری دچار فرسایش می‌شوند و نمی‌توان از آنها در بسترسازی مسیرهای پرتردد استفاده کرد. از این نوع کامپوزیت آسفالتی برای پوشش معابر کم تردد شهری و یا لکه‌گیری بخش‌های آسیب‌ دیده از بتن‌های مقاوم گرم و داغ استفاده می‌کنند.

کاربرد بتن آسفالتی

مراحل اجرایی کامپوزیت آسفالتی چگونه است؟

کامپوزیت آسفالتی به نسبت آسفالت‌های معمولی ساختارهای بسیار متراکم‌تری هستند. در این نوع کامپوزیت‌های آسفالتی فاصله خالی میان سنگدانه‌ها بسیار کم است، زیرا این فضاها به ‌طور کامل با جریانی از قیر پر می‌شوند.

برای تولید حجم قابل ‌توجه بتن‌های آسفالتی از میکسرهای اتوماتیک بزرگ استفاده می‌شود که مخلوط تهیه شده نیز توسط تراک میکسرهای قدرتمند و حجیم تا محل پروژه منتقل شده و سپس تخلیه می‌شود. تخلیه این بتن نیز در سطحی کاملاً پیوسته همراه با کوبیده شدن توسط غلطک‌ها انجام می‌پذیرد.

معمولاً هر لایه آسفالت کامپوزیتی را در ضخامت ۴ الی ۵ سانتی‌متر می‌سازند. برای رسیدن به ضخامت‌های بیشتر لازم است تا نوع روش مرحله‌ای توزیع کامپوزیت آسفالتی را انجام دهید. در این روش آسفالت بتنی لایه به لایه در یک ساختار متراکم اما لایه شده گسترانده می‌شود.

تکنیک لایه سازی در مراحل مختلف از ایجاد بستر آستر و رویه تشکیل شده ‌است. آستر بخش زیرین یا همان بیس آسفالت است که آن را با استفاده از ترکیب قیر در سنگدانه‌های درشت تهیه می‌کنند. اما رویه برای ساخت سطح نهایی کار است و برای تولید آن نیز از ترکیب قیر با سنگدانه‌های نسبتاً ریز استفاده ‌شده است.

ویژگی‌های فیزیکی بسترسازی با بتن آسفالتی

بتن های آسفالتی با هدف بسترسازی های بسیار مقاوم برای راه‌های اصلی و پرترافیک و یا عبور وسایل نقلیه سنگین کارایی دارد. لذا بسترسازی این نوع آسفالت نیز باید ویژگی‌های برجسته و کاملاً مقاوم را پوشش دهد. اول آنکه در چگونگی مراحل ساخت آستر و رویه نیاز به ‌دقت عمل بالایی است تا بتوانیم بستری کاملاً مقاوم و متراکم را بیافرینیم. بستر بتن‌های آسفالتی باید به شکلی متراکم و انتخاب قطر سنگدانه‌ها تا حجم قیر چه در آستر و یا رویه به شکلی باشد که سطح نهایی کار تحمل مواجه شدن با بارهای بسیار سنگین و ترافیک دائمی خودروها را داشته باشد. از طرفی تراکم کامل ترکیب نهایی قیر در کنار سنگدانه‌ها مانع از جریان یافتن آب در بستر آسفالتی می‌شود. لذا این بستر تهیه شده از کامپوزیت‌های آسفالتی در مقابل اثر مخرب جریان آب و یا هر نوع شرایط یخبندان و حتی تنش‌های دمایی ناشی از تغییرات سریع و مداوم درجه حرارت محیط کاملاً مقاوم است.

خرید بتن آسفالتی

کاربرد بتن آسفالتی

بتن‌های آسفالتی با ترکیب‌های مختلف از خرده سنگ‌ها در کنار امولوسیون قیری تماماً با هدف بسترسازی‌ها مناسب اجرای محوطه‌های ساختمانی و یا شهری استفاده می‌شوند. از این نوع کامپوزیت‌های آسفالتی می‌توانید بدون هیچ محدودیت خاصی برای پوشش بستر آستر و یا رویه انواع راه‌ها، خیابان‌ها، فرودگاه‌ها، بارانداز در سکوی بنادر، پایانه‌های شهری، پارکینگ‌ها، محوطه‌های ساختمانی، پیاده‌روها و... استفاده کنید.

مواد اولیه ساخت بتن های آسفالتی فراوان است که به ‌راحتی و با قیمت پایین در دسترس هستند. از طرفی روش ساخت و چگونگی استفاده از این کامپوزیت‌های آسفالتی ساده است و عملاً مناسب بسترسازی در هر نوع اقلیم جغرافیایی هستند. در عین ‌حال شرایط فرم پذیری عالی دارند که در کنار دیگر قابلیت‌های مطرح ‌شده از جمله ویژگی‌های برتر بتن های آسفالتی هستند و در توسعه کاربرد روزافزون آنها تأثیرگذار است.

آسفالت‌های قدیمی متریال‌های پردردسری هستند که هم مواد اولیه ساخت آنها گران‌قیمت است و هم روش ساخت دشواری دارند. حتی چگونگی توزیع آنها بر بسترهای آسفالتی دشوار است و به ‌سرعت تخریب شده و عملاً قدرت بازیافت ندارند و برای محیط‌ زیست مخرب هستند. این در حالی است که بتن های آسفالتی با قیمت بسیار کمتر، مصالح متداول، روش ساخت سریع و عمل‌آوری ساده و قابلیت بازیافت و حتی تعمیر و بازسازی ساده‌تر از آسفالت‌های قدیمی تهیه می‌شود. نکته‌هایی که کاربرد بتن آسفالتی را متداول کرده ‌است و حالا می‌توانیم از حضور این نوع ترکیب مدرن و مقاوم در عموم بسترسازی‌ها استفاده کنیم. موارد استفاده از بتن آسفالتی در سطح معابر شهری تا ساخت جاده های اصلی و طراحی بیس از لایه های زیرین مسیرها با بار ترافیکی سنگین انجام می شود.

مزایای بهره‌مندی از بتن آسفالتی

در بحث قبلی به برخی ویژگی‌های کلی از جمله شرایط ساده تأمین مصالح، قیمت مناسب و روش ساخت ساده اشاره کردیم که در کل از مزایای قابل ‌توجه انواع کامپوزیت های آسفالتی هستند. اما این آسفالت‌های نسل جدید مزایای دیگری نیز دارند که به‌ قرار زیر معرفی می‌شوند:

  • سرعت اجرای آنها زیاد است و مناسب بسترسازی راه‌های اصلی بین شهری و مسیرهای شلوغ شهری هستند. زیرا توقف جاده برای نوسازی آسفالت را به حداقل می‌رسانند.
  • جذب آب توسط این آسفالت‌ها بسیار کم است که منجر به مقاومت بالای آنها در سیکل‌های یخ‌بندان شده ‌است.
  • شرایط بهره‌برداری زودهنگام را دارند. تا جاییکه می‌توان در مدت زمان کمتر از ۲۴ ساعت آنها را تهیه و بسترسازی کرد.
  • در اثر افزایش دمای محیط هیچ تغییر شکلی در بافت این نوع آسفالت ایجاد نمی‌شود.
  • رویه آسفالت بتنی بسیار زیباتر از آسفالت‌های قدیمی است.
  • قابل بازیافت هستند. لذا دوستدار محیط‌ زیست بوده و پس از تخریب منجر به آلودگی زیست‌ محیطی نمی‌شوند.
  • برای بسترسازی راه‌ها و جاده‌ها و حتی خیابان‌های شیب‌دار مناسب هستند.

معایب و محدودیت‌های بتن آسفالتی

اگر چه بتن آسفالتی تحول بزرگی در بسترسازی جاده‌ها و راه‌ها و هر نوع محوطه ساختمانی، صنعتی و یا شهری است؛ اما محدودیت‌هایی نیز دارد. برخی از معایب و محدودیت‌های استفاده بیش ‌از حد این نوع آسفالت به‌ قرار زیر است:

  • ساختار بتن آسفالتی در مواجهه با دمای گرم ممتد و طولانی کم است و در اثر تداوم هوای گرم ممکن است نرم شوند.
  • در صورت عدم فرآوری کامل و پخته نشدن مناسب احتمال ایجاد ترک و شکستگی در سطح آن زیاد است.
  • با وجود مسیر ساخت ساده و عمل‌آوری آسان اما تهیه این نوع بتن نیاز به دانش فنی و تجربه کافی دارد که معمولاً شرکت‌های پیمانکاری کمی در این زمینه صاحب تجربه هستند.
  • برای اجرای بتن آسفالتی به ماشین‌آلات پیشرفته و مدرن نیاز داریم. قیمت این ماشین‌آلات زیاد است و در حال ‌حاضر کمتر شرکتی از حضور چنین تجهیزاتی بهره‌مند است.
  • ترمیم و بازسازی این نوع آسفالت ساده است. اما برای انجام تعمیرات به بهره‌مندی از ماشین‌های تخصصی نیاز دارید.

انواع بتن آسفالتی

بتن آسفالتی در مقایسه با آسفالت‌های معمولی

در انتهای مطلب گذری ساده اما مفید به مقایسه قابلیت‌های اجرایی آسفالت‌های معمولی با این آسفالت‌های نسل نوین می‌اندازیم و می‌خواهیم بررسی کنیم که عملاً از نظر کاربردی و یا اجرایی کدامیک بهتر هستند. تفاوت میان آسفالت‌های معمولی و بتنی به قرار زیر است:

  1. جاده‌های آسفالتی در مواجهه با برف و باران عملکرد بهتری از بتن آسفالتی دارند. به شکلی که کمتر مانع سر خوردن و یا لغزش خودروها حین تردد در هوای برفی و بارانی می‌شوند.
  2. جاده‌های بتنی آسفالتی در مقایسه با جاده‌های آسفالت معمولی مقاوم‌تر، ماندگار و سازگارتر با محیط ‌زیست هستند.
  3. آسفالت‌های قدیمی ترکیب ساده از مخلوط قیر داغ و سنگدانه‌ها است. اما در تهیه کامپوزیت آسفالتی با ساختار شبیه بتن و بهره‌مندی از ترکیبات شبیه سیمان کار می‌کنیم.
  4. شرایط نگهداری از بتن آسفالتی در مقایسه با آسفالت‌های معمولی ساده‌تر است. در عین ‌حال این کامپوزیت‌های بتنی آسفالتی در مقابل جریان آب مقاوم‌تر هستند.
  5. آسفالت‌های معمولی از انعطاف بالاتری به نسبت از سطح سخت و کاملاً متراکم بتن‌های آسفالتی دارند.
  6. شرایط استفاده از قالب برای تولید قطعات پیش ‌ساخته و یا قالب‌بندی اجرای بخش‌های عمرانی در کامپوزیت‌های بتن آسفالتی وجود دارد. این در حالی است که نمی‌توانیم از تکنیک قالب‌گیری در آسفالت‌های قدیمی استفاده کنیم.
  7. رنگ آسفالت‌های قدیمی با کامپوزیت‌های بتن آسفالتی نیز متفاوت است. آسفالت‌های قدیمی کاملاً سیاه ‌رنگ و آسفالت‌های بتنی خاکستری‌ رنگ هستند.

بتن آسفالتی؛ اقتصادی و ارزان

بتن آسفالتی نگرش مدرنی برای تولید و ساخت رویه های کامپوزیتی است که به سادگی تولید شده و با قیمت ارزان برای تولید بسترهای بسیار بزرگ کارایی دارند. تولید ساده، مصالح ارزان قیمت و فراوان، روش عمل آوری سریع و اجرای موثر بستر سازی چه در سطح آستر و یا رویه از جمله ویژگی های برجسته این کامپوزیت های آسفالتی است. اما در نظر داشته باشید که چه در سطح تولید و روش های استفاده و رویه کشی این آسفالت ها کاملا متفاوت از نمونه های کلاسیک هستند و برای اجرا شدن به بهرمندی از تجهیزات پیشرفته و ماشین آلات تخصصی در کنار مهارت بالای پیمانکار نیاز دارند.