صفر تا صد راهنمای صدور پروانه ساخت

برای آغاز هر ساخت‌وسازی به پروانه ساخت نیاز دارید. این پروانه ساختمان نوعی سند مقدماتی است که به شما از لحاظ قانونی اجازه می‌دهد تا مراحل ساخت‌وساز را آغاز کنید. در اصل شما هدف خود از ساختمان‌سازی را به شهرداری منطقه اطلاع می‌دهید تا آنها با صدور پروانه ساخت‌وساز کار قانونی شما را هموار کنند.

مراحل صدور پروانه ساخت پیچیده نیست. اما گاهاً به دلیل کم اطلاعی باعث سردرگمی افراد می‌شود. اگر از چارت گردش کار مراحل اخذ پروانه ساخت اطلاع داشته باشید، قاعدتاً این مسیر را به روش ساده‌تر و اصولی‌تری طی می‌کنید و می‌توانید کاملاً قانونی شده در مدت زمانی کوتاه پروانه ساختمان خود را اخذ نمایید. کارشناسان مت سل در این مقاله به سراغ چارت گردش کار صدور پروانه ساخت رفته‌اند و قرار است تا مراحل کامل چگونگی اخذ پروانه ساختمان را تشریح کنیم. البته این مراحل، روش کار اصولی و متعارف است. قاعدتاً در موارد خاص ترتیب مراحل و یا چگونگی انجام آنها تغییر می‌کند.

انواع پروانه ساختمانی کدام‌اند؟

همه املاک در فضاهای شهری یکسان نیستند. همچنین همه پروژه‌های ساختمانی اهداف و کاربردهای یکسانی ندارند. بنابراین پروانه ساختمانی برای املاک متفاوت است. انواع پروانه ساختمانی به قرار زیر هستند.

  • پروانه تخریب و نوسازی
  • پروانه تخریب بنا بر اراضی باربر
  • پروانه اضافه اشکوب
  • پروانه توسعه بنا
  • پروانه تغییرات بنا
  • پروانه تبدیلات ساختمان
  • پروانه تغییر نقشه
  • تمدید پروانه و یا تعویض سقف

مراحل متداول اخذ پروانه ساخت به قرار زیر هستند:

ثبت‌نام و تشکیل پرونده

قاعدتاً در اولین قدم از گردش کار صدور پروانه باید ثبت‌نام کنید. یعنی باید همراه مدارک کافی در محل شهرداری‌ها حاضر شوید و مراتب ساختمان‌سازی خود را گزارش کنید. در همین قدم نخست برای شما و پروژه‌ی شما یک پرونده تشکیل می‌شود. برای تکمیل و آغاز به کار این پرونده نیاز به مدارک کافی دارید. مدارک تشکیل پرونده صدور پروانه ساخت به قرار زیر هستند:

  1. اصل و تصویر مدرک مالکیت. این مدرک شامل یکی از موارد مانند سند مالکیت شش‌دانگ، برگه قرارداد، واگذاری زمین شهری، اجاره نامه سازمان اوقاف، مقاوله‌نامه، املاک و مستغلات شهرداری و یا بنچاق می شود.
  2. اصل و کپی شناسنامه مالک یا مالکین
  3. اصل و کپی نوسازی در سال جاری
  4. اصل و کپی صورت جلسه تفکیکی برای املاکی که دارای سند آپارتمانی هستند.
  5. در صورت فوت مالک، اصل و کپی گواهی انحصار وراثت.
  6. اگر ملک فاقد ساختمان است، ارائه گواهی 6 و 8 قانون زمین شهرداری
  7. ارائه نقشه GIS؛ این نقشه در واحد طرح تفصیل ارائه می‌گردد.
  8. حضور تمامی مالکین یا وکیل قانونی آنها در محل شهرداری
  9. اصل و کپی وکالت‌نامه و شناسنامه وکیل
  10. فیش‌های برق، آب، گاز و تلفن

همان‌طور که بررسی کرده‌اید، قطعاً متوجه می‌شوید که برخی از این مدارک خود یک مرحله و یا یک پروسه قانونی دیگر هستند که باید قبل ‌از آغاز مراحل اخذ پروانه ساخت طی کرده باشید. دقت کنید که ارائه تمامی این مدارک برای آغاز گردش کار صدور پروانه ساختمانی الزامی است. با ارائه کامل مدارک پرونده پروژه تکمیل می‌شود و حالا باید چارت اداری صدور پروانه ساخت را طی نماییم.

مراحل مقدماتی صدور پروانه ساخت

پس‌ از تشکیل پرونده پروژه شما در لیست یکی از پروژه‌های شهرداری محل قرار می‌گیرد. حالا مسئولین شهرداری وظیفه دارند تا این پروژه را از منظر قانونی بررسی نمایند. در اولین قدم، بازدید انجام می‌شود. یک تیم کارشناسی از طرف شهرداری برای بازدید پروژه حاضر شده تا موقعیت زمین و ساختمان فعلی آن را از نزدیک مشاهده کرده و تمام جوانب را کاملاً بررسی کنند. نتیجه بازدید به اداره طرح تفصیل و بروکف فرستاده می‌شود. کارمندان این اداره اطلاعات حقوقی ملک مورد نظر را استخراج می‌کنند. در این مرحله با دو مسیر متفاوت صدور پروانه ساخت مواجه می‌شویم.

  • اگر ملک مورد نظر خلافی نداشته باشد، دستور ادامه روند کار داده ‌شده و مراحل طراحی نقشه ساختمان آغاز می‌شود.
  • اگر ملک مورد نظر خلافی داشته باشد، ادامه روند کار در اداره نظارت فنی جهت بررسی قانونی انجام می‌شود. صاحب ملک موظف است در این اداره حاضر شده و خلافی ملک را بپردازد. در صورت پرداخت خلافی می‌تواند گواهینامه بلامانع شهرسازی را دریافت کند. با اخذ این گواهینامه دستور ادامه روند کار صادر می‌شود و مالک می‌تواند مراحل طراحی نقشه ساختمان را آغاز کند.

مراحل پس ‌از طراحی نقشه ساختمان

نقشه ساختمان توسط تیم مهندسین معماری و عمران پروژه انجام می‌شود. قاعدتاً شهرداری‌ها هیچ اظهارنظری در مورد نوع نقشه ندارند. اما انتظار دارند که نقشه‌های معماری و عمرانی سازه با استانداردهای شهرسازی همخوانی داشته باشد. لذا مقرراتی مفصل در چگونگی طراحی نقشه‌ها تنظیم شده ‌است.

پس ‌از تکمیل نقشه لازم است تا آن را به کارشناسان شهرداری تحویل دهیم. البته در این ‌میان به برگه‌ی تعهد مهندس معماری نیز نیاز دارید. این برگه توسط شما از معمار گرفته شده و همراه مدارک نقشه در اختیار کارشناس شهرداری قرار می‌گیرد.

در محل شهرداری‌ها تیم فنی ویژه‌ای برای بررسی نقشه‌ها تشکیل شده ‌است. به این تیم اصطلاحاً واحد کنترل نقشه گفته می‌شود. واحد کنترل نقشه وظیفه دارد تا هر نقشه ارجاع شده را با معیارهای استاندارد شهرسازی تطبیق داده و رعایت تمام الزامات طراحی، قانونی، حقوقی و... را بررسی کند. در نهایت با صدور فیش عوارض مرحله نخست بازرسی نقشه از مراحل صدور پروانه ساخت تمام می‌شود.

تکمیل مدارک و ارائه نقشه‌های مورد نیاز

وقتی نقشه‌های اولیه معماری و عمرانی ساختمان توسط واحد کنترل نقشه شهرداری‌ها مورد تأیید قرار گرفت، نوبت آن است که مدارک ساختمان را تکمیل کنید. در این مرحله باید نقشه‌های تکمیلی را ارائه کنید. این مدارک به قرار زیر هستند:

  • ارائه نقشه معماری که به مهر و امضای مهندس معمار رسیده باشد.
  • ارائه نقشه محاسبات و سازه نگهبان که به مهر و امضای مهندس محاسب رسیده باشد.
  • چک لیست زلزله که دارای مهر و امضای مهندس محاسب باشد.
  • ارائه نقشه سازه نگهبان موقت
  • اگر ارتفاع ساختمان بیش ‌از 5 طبقه است، ارائه گزارش مکانیک خاک الزامی است.
  • ارائه نقشه تأسیسات مکانیکی اعم از تأسیسات آبی، حرارتی، برودتی که به مهر و امضای مهندس تأسیسات رسیده باشد.
  • ارائه نقشه تأسیسات برقی که به مهر و امضای مهندس برق رسیده باشد.
  • ارائه برگه تعهد مهندس معمار که می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد.
  • ارائه برگه تعهد مهندس محاسب که می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد.
  • ارائه برگ تعهد مهندس تأسیسات برقی و تأسیسات مکانیکی که می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد.
  • ارائه برگه تعهد نظارت مهندس ناظر که می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد.
  • ارائه برگه تعهد مهندس مجری ساختمان
  • تأییدیه امور مالی مهندسین ناظر که برای ساختمان‌های بیش‌ از 5000 مترمربع زیربنا الزامی است.
  • تأییدیه سازمان آتش‌نشانی که برای ساختمان‌های بلندتر از 6 طبقه الزامی است.

تقریباً برای ارائه‌ی تمام این مدارک نیاز به طی شدن مراحل دیگری است که هر کدام می‌توانند پروسه‌ای وقت‌گیر و هزینه‌بردار باشند. اما به ‌هر حال برای ادامه مراحل صدور پروانه ساخت به تمامی این مدارک آن‌هم از منظر کاملاً قانونی شده نیاز دارید. پس ‌از تکمیل مدارک و بررسی‌های لازم وارد فاز پیش‌ نویس پروانه ساختمان می‌شوید.

پیش ‌نویس پروانه ساختمان چیست؟

وقتی تمام مدارک حقوقی و فنی شما کامل است، کارشناسان حاضر در محل شهرداری‌ها به بررسی کامل آنها پرداخته و پیش ‌نویس پروانه ساختمان شما را تنظیم می‌کنند. این پیش‌ نویس یک سند مقدماتی است تا با استفاده از آن مراحل ثبت رسمی و اخذ مجوز نهایی را انجام دهید. این پیش ‌نویس نوعی گزارش کامل و مختصر برای مدیران شهرداری است.

برای صدور پروانه ساخت، امضای رئیس طرح تفصیلی، رئیس اداره صدور پروانه، معاون شهرسازی و در نهایت شخص شهردار الزامی است. اما قطعاً این اشخاص وقت کافی بررسی قانونی و حقوقی تمامی پروژه‌ها را ندارند. کارمندان شهرداری بررسی‌های قانونی لازم را انجام می‌دهند. سپس هر پرونده‌ی کامل شده صدور پروانه ساخت را به شکل یک پیش‌نویس در اختیار مراجع مدیریتی سازمان قرار می‌دهند. این پیش‌نویس باید قدم به قدم در مراتب اداری سازمان شهرداری‌ها حرکت کند تا در نهایت پروانه ساخت مورد نظر صادر شود.

چه کسانی برگه پیش‌نویس پروانه ساخت را امضا می‌کنند؟

هر پروانه ساخت باید به امضای مدیران شهرداری منطقه برسد. اولین نفر رئیس طرح تفصیلی و بروکف است. این شخص مسئول مستقیم توسعه شهری در مناطق شهرداری است. رئیس طرح تفصیل به تمام جریانات شهرسازی نظارت دارد و باید در جریان تمام ساخت‌وسازهای جدید قرار بگیرد.

در قدم بعدی باید امضای رئیس اداره صدور پروانه را دریافت کنید. رئیس اداره صدور پروانه، پروژه‌ها را با جزئیات کامل مورد بررسی قرار می‌دهد و به تشخیص خود مرحله صدور پروانه ساخت را تأیید می‌کند. البته اگر تمام جزئیات پرونده کامل و شفاف باشد و هیچ مشکل قانونی و قضایی وجود نداشته باشد، بعید است تا رئیس اداره صدور پروانه پرونده را پا در هوا رها کند.

در گام‌های بعدی مراحل اخذ پروانه ساخت پرونده شما از اداره صدور پروانه خارج شده و قرار است توسط مدیران ارشد شهرداری‌ها بررسی شود. در این مرحله پرونده به محضر معاون شهرسازی و معماری منطقه فرستاده می‌شود. معاونت شهرسازی از منظر شهرسازی این پرونده را بررسی کرده و پس‌ از تأیید، آن را برای بالاترین مقام اجرایی شهرداری‌ها یعنی شخص شهردار منطقه می‌فرستد. شهردار نیز با بررسی کافی همه مدارک و مستندات برگه نهایی را امضا کرده تا پرونده صدور پروانه تمام شود. حال می‌توانید با اخذ پروانه ساختمانی، مراحل ساختمان سازی خود را در فاز عملی آغاز کنید. اگر هم نیازمند کسب اطلاعات درباره انواع بتن هستید این مقاله را از دست ندهید.

صفر تا صد راهنمای صدور پروانه ساخت

برای آغاز هر ساخت‌وسازی به پروانه ساخت نیاز دارید. این پروانه ساختمان نوعی سند مقدماتی است که به شما از لحاظ قانونی اجازه می‌دهد تا مراحل ساخت‌وساز را آغاز کنید. در اصل شما هدف خود از ساختمان‌سازی را به شهرداری منطقه اطلاع می‌دهید تا آنها با صدور پروانه ساخت‌وساز کار قانونی شما را هموار کنند.

مراحل صدور پروانه ساخت پیچیده نیست. اما گاهاً به دلیل کم اطلاعی باعث سردرگمی افراد می‌شود. اگر از چارت گردش کار مراحل اخذ پروانه ساخت اطلاع داشته باشید، قاعدتاً این مسیر را به روش ساده‌تر و اصولی‌تری طی می‌کنید و می‌توانید کاملاً قانونی شده در مدت زمانی کوتاه پروانه ساختمان خود را اخذ نمایید. کارشناسان مت سل در این مقاله به سراغ چارت گردش کار صدور پروانه ساخت رفته‌اند و قرار است تا مراحل کامل چگونگی اخذ پروانه ساختمان را تشریح کنیم. البته این مراحل، روش کار اصولی و متعارف است. قاعدتاً در موارد خاص ترتیب مراحل و یا چگونگی انجام آنها تغییر می‌کند.

انواع پروانه ساختمانی کدام‌اند؟

همه املاک در فضاهای شهری یکسان نیستند. همچنین همه پروژه‌های ساختمانی اهداف و کاربردهای یکسانی ندارند. بنابراین پروانه ساختمانی برای املاک متفاوت است. انواع پروانه ساختمانی به قرار زیر هستند.

  • پروانه تخریب و نوسازی
  • پروانه تخریب بنا بر اراضی باربر
  • پروانه اضافه اشکوب
  • پروانه توسعه بنا
  • پروانه تغییرات بنا
  • پروانه تبدیلات ساختمان
  • پروانه تغییر نقشه
  • تمدید پروانه و یا تعویض سقف

مراحل متداول اخذ پروانه ساخت به قرار زیر هستند:

ثبت‌نام و تشکیل پرونده

قاعدتاً در اولین قدم از گردش کار صدور پروانه باید ثبت‌نام کنید. یعنی باید همراه مدارک کافی در محل شهرداری‌ها حاضر شوید و مراتب ساختمان‌سازی خود را گزارش کنید. در همین قدم نخست برای شما و پروژه‌ی شما یک پرونده تشکیل می‌شود. برای تکمیل و آغاز به کار این پرونده نیاز به مدارک کافی دارید. مدارک تشکیل پرونده صدور پروانه ساخت به قرار زیر هستند:

  1. اصل و تصویر مدرک مالکیت. این مدرک شامل یکی از موارد مانند سند مالکیت شش‌دانگ، برگه قرارداد، واگذاری زمین شهری، اجاره نامه سازمان اوقاف، مقاوله‌نامه، املاک و مستغلات شهرداری و یا بنچاق می شود.
  2. اصل و کپی شناسنامه مالک یا مالکین
  3. اصل و کپی نوسازی در سال جاری
  4. اصل و کپی صورت جلسه تفکیکی برای املاکی که دارای سند آپارتمانی هستند.
  5. در صورت فوت مالک، اصل و کپی گواهی انحصار وراثت.
  6. اگر ملک فاقد ساختمان است، ارائه گواهی 6 و 8 قانون زمین شهرداری
  7. ارائه نقشه GIS؛ این نقشه در واحد طرح تفصیل ارائه می‌گردد.
  8. حضور تمامی مالکین یا وکیل قانونی آنها در محل شهرداری
  9. اصل و کپی وکالت‌نامه و شناسنامه وکیل
  10. فیش‌های برق، آب، گاز و تلفن

همان‌طور که بررسی کرده‌اید، قطعاً متوجه می‌شوید که برخی از این مدارک خود یک مرحله و یا یک پروسه قانونی دیگر هستند که باید قبل ‌از آغاز مراحل اخذ پروانه ساخت طی کرده باشید. دقت کنید که ارائه تمامی این مدارک برای آغاز گردش کار صدور پروانه ساختمانی الزامی است. با ارائه کامل مدارک پرونده پروژه تکمیل می‌شود و حالا باید چارت اداری صدور پروانه ساخت را طی نماییم.

مراحل مقدماتی صدور پروانه ساخت

پس‌ از تشکیل پرونده پروژه شما در لیست یکی از پروژه‌های شهرداری محل قرار می‌گیرد. حالا مسئولین شهرداری وظیفه دارند تا این پروژه را از منظر قانونی بررسی نمایند. در اولین قدم، بازدید انجام می‌شود. یک تیم کارشناسی از طرف شهرداری برای بازدید پروژه حاضر شده تا موقعیت زمین و ساختمان فعلی آن را از نزدیک مشاهده کرده و تمام جوانب را کاملاً بررسی کنند. نتیجه بازدید به اداره طرح تفصیل و بروکف فرستاده می‌شود. کارمندان این اداره اطلاعات حقوقی ملک مورد نظر را استخراج می‌کنند. در این مرحله با دو مسیر متفاوت صدور پروانه ساخت مواجه می‌شویم.

  • اگر ملک مورد نظر خلافی نداشته باشد، دستور ادامه روند کار داده ‌شده و مراحل طراحی نقشه ساختمان آغاز می‌شود.
  • اگر ملک مورد نظر خلافی داشته باشد، ادامه روند کار در اداره نظارت فنی جهت بررسی قانونی انجام می‌شود. صاحب ملک موظف است در این اداره حاضر شده و خلافی ملک را بپردازد. در صورت پرداخت خلافی می‌تواند گواهینامه بلامانع شهرسازی را دریافت کند. با اخذ این گواهینامه دستور ادامه روند کار صادر می‌شود و مالک می‌تواند مراحل طراحی نقشه ساختمان را آغاز کند.

مراحل پس ‌از طراحی نقشه ساختمان

نقشه ساختمان توسط تیم مهندسین معماری و عمران پروژه انجام می‌شود. قاعدتاً شهرداری‌ها هیچ اظهارنظری در مورد نوع نقشه ندارند. اما انتظار دارند که نقشه‌های معماری و عمرانی سازه با استانداردهای شهرسازی همخوانی داشته باشد. لذا مقرراتی مفصل در چگونگی طراحی نقشه‌ها تنظیم شده ‌است.

پس ‌از تکمیل نقشه لازم است تا آن را به کارشناسان شهرداری تحویل دهیم. البته در این ‌میان به برگه‌ی تعهد مهندس معماری نیز نیاز دارید. این برگه توسط شما از معمار گرفته شده و همراه مدارک نقشه در اختیار کارشناس شهرداری قرار می‌گیرد.

در محل شهرداری‌ها تیم فنی ویژه‌ای برای بررسی نقشه‌ها تشکیل شده ‌است. به این تیم اصطلاحاً واحد کنترل نقشه گفته می‌شود. واحد کنترل نقشه وظیفه دارد تا هر نقشه ارجاع شده را با معیارهای استاندارد شهرسازی تطبیق داده و رعایت تمام الزامات طراحی، قانونی، حقوقی و... را بررسی کند. در نهایت با صدور فیش عوارض مرحله نخست بازرسی نقشه از مراحل صدور پروانه ساخت تمام می‌شود.

تکمیل مدارک و ارائه نقشه‌های مورد نیاز

وقتی نقشه‌های اولیه معماری و عمرانی ساختمان توسط واحد کنترل نقشه شهرداری‌ها مورد تأیید قرار گرفت، نوبت آن است که مدارک ساختمان را تکمیل کنید. در این مرحله باید نقشه‌های تکمیلی را ارائه کنید. این مدارک به قرار زیر هستند:

  • ارائه نقشه معماری که به مهر و امضای مهندس معمار رسیده باشد.
  • ارائه نقشه محاسبات و سازه نگهبان که به مهر و امضای مهندس محاسب رسیده باشد.
  • چک لیست زلزله که دارای مهر و امضای مهندس محاسب باشد.
  • ارائه نقشه سازه نگهبان موقت
  • اگر ارتفاع ساختمان بیش ‌از 5 طبقه است، ارائه گزارش مکانیک خاک الزامی است.
  • ارائه نقشه تأسیسات مکانیکی اعم از تأسیسات آبی، حرارتی، برودتی که به مهر و امضای مهندس تأسیسات رسیده باشد.
  • ارائه نقشه تأسیسات برقی که به مهر و امضای مهندس برق رسیده باشد.
  • ارائه برگه تعهد مهندس معمار که می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد.
  • ارائه برگه تعهد مهندس محاسب که می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد.
  • ارائه برگ تعهد مهندس تأسیسات برقی و تأسیسات مکانیکی که می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد.
  • ارائه برگه تعهد نظارت مهندس ناظر که می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد.
  • ارائه برگه تعهد مهندس مجری ساختمان
  • تأییدیه امور مالی مهندسین ناظر که برای ساختمان‌های بیش‌ از 5000 مترمربع زیربنا الزامی است.
  • تأییدیه سازمان آتش‌نشانی که برای ساختمان‌های بلندتر از 6 طبقه الزامی است.

تقریباً برای ارائه‌ی تمام این مدارک نیاز به طی شدن مراحل دیگری است که هر کدام می‌توانند پروسه‌ای وقت‌گیر و هزینه‌بردار باشند. اما به ‌هر حال برای ادامه مراحل صدور پروانه ساخت به تمامی این مدارک آن‌هم از منظر کاملاً قانونی شده نیاز دارید. پس ‌از تکمیل مدارک و بررسی‌های لازم وارد فاز پیش‌ نویس پروانه ساختمان می‌شوید.

پیش ‌نویس پروانه ساختمان چیست؟

وقتی تمام مدارک حقوقی و فنی شما کامل است، کارشناسان حاضر در محل شهرداری‌ها به بررسی کامل آنها پرداخته و پیش ‌نویس پروانه ساختمان شما را تنظیم می‌کنند. این پیش‌ نویس یک سند مقدماتی است تا با استفاده از آن مراحل ثبت رسمی و اخذ مجوز نهایی را انجام دهید. این پیش ‌نویس نوعی گزارش کامل و مختصر برای مدیران شهرداری است.

برای صدور پروانه ساخت، امضای رئیس طرح تفصیلی، رئیس اداره صدور پروانه، معاون شهرسازی و در نهایت شخص شهردار الزامی است. اما قطعاً این اشخاص وقت کافی بررسی قانونی و حقوقی تمامی پروژه‌ها را ندارند. کارمندان شهرداری بررسی‌های قانونی لازم را انجام می‌دهند. سپس هر پرونده‌ی کامل شده صدور پروانه ساخت را به شکل یک پیش‌نویس در اختیار مراجع مدیریتی سازمان قرار می‌دهند. این پیش‌نویس باید قدم به قدم در مراتب اداری سازمان شهرداری‌ها حرکت کند تا در نهایت پروانه ساخت مورد نظر صادر شود.

چه کسانی برگه پیش‌نویس پروانه ساخت را امضا می‌کنند؟

هر پروانه ساخت باید به امضای مدیران شهرداری منطقه برسد. اولین نفر رئیس طرح تفصیلی و بروکف است. این شخص مسئول مستقیم توسعه شهری در مناطق شهرداری است. رئیس طرح تفصیل به تمام جریانات شهرسازی نظارت دارد و باید در جریان تمام ساخت‌وسازهای جدید قرار بگیرد.

در قدم بعدی باید امضای رئیس اداره صدور پروانه را دریافت کنید. رئیس اداره صدور پروانه، پروژه‌ها را با جزئیات کامل مورد بررسی قرار می‌دهد و به تشخیص خود مرحله صدور پروانه ساخت را تأیید می‌کند. البته اگر تمام جزئیات پرونده کامل و شفاف باشد و هیچ مشکل قانونی و قضایی وجود نداشته باشد، بعید است تا رئیس اداره صدور پروانه پرونده را پا در هوا رها کند.

در گام‌های بعدی مراحل اخذ پروانه ساخت پرونده شما از اداره صدور پروانه خارج شده و قرار است توسط مدیران ارشد شهرداری‌ها بررسی شود. در این مرحله پرونده به محضر معاون شهرسازی و معماری منطقه فرستاده می‌شود. معاونت شهرسازی از منظر شهرسازی این پرونده را بررسی کرده و پس‌ از تأیید، آن را برای بالاترین مقام اجرایی شهرداری‌ها یعنی شخص شهردار منطقه می‌فرستد. شهردار نیز با بررسی کافی همه مدارک و مستندات برگه نهایی را امضا کرده تا پرونده صدور پروانه تمام شود. حال می‌توانید با اخذ پروانه ساختمانی، مراحل ساختمان سازی خود را در فاز عملی آغاز کنید. اگر هم نیازمند کسب اطلاعات درباره انواع بتن هستید این مقاله را از دست ندهید.